Pavel Sviták
Větroplavba IIIVe třetí části Větroplavby se autor pokouší zachytit snahy o dosažení plné řiditelnosti balonů tak, aby tato letadla lehčí než vzduch mohla být používána jako dopravní, případně jako bojový prostředek. České země v průběhu 19. století nepatřily pro aerostatická letadla všech druhů k "zemím zaslíbeným" a na našem území vznikla v tomto období jedna jediná vzducholoď. Přesto se u nás objevilo pozoruhodné množství takových myšlenek. Pravda, tak jako jinde ve světě, byly některé myšlenky naivní, jiné však nepostrádají zajímavost.
Tato práce je patrně prvním pokusem o ucelený pohled na problematiku řešení plné řiditelnosti letadel lehčích než vzduch u nás. Přes dosti značné množství údajů, které se podařilo soustředit, je si autor vědom, že nemohl prostudovat všechny dobové doklady, kde by se údaje k této problematice mohly nacházet. Jde o desítky titulů novin českých, rakouských či krajanských. Leccos mohou ukrývat archivy a sbírky některých našich muzeí. Je tedy pravděpodobné, že další badatelé mohou nalézt osoby a události zde nezachycené, popřípadě podrobnější údaje ke zde popsaným snahám.
ObsahÚvodem
Balon říditi
Balon jako dopravní prostředek?
Projekty řiditelných balonů a české země
Dolf Senefelder
Josef Ressel a vzduchoplavba
Leppig nebyl Lepík
Knezarek 1824
Carl Wenke
Jean de Carro a "vzducholoď" Van Hecke
Traugott Seidl z Dubí u Teplic
Krejčího Atmosphäron
J. Chorrin a projekt vzducholodi
Vzducholoď z Brtnice
Jacob Wollner 1868
Josef Šťastný a jeho řiditelný balon
František Snítil, Milwaukee
Na výsledek ještě počkáme
Jan Zeman
Pavel Půlkrábek
Karel Král
Wellnerův řiditelný balon
Řiditelný balon Bohemia
Slonový balon profesora Hrona
Novotný a Plachý
A. Bezpalec
E. a Š.
Neuznaní géniové
Jan Morávek
J. Moník
Heinrich Bauer
František Krásný
V. Kniha
František Bosák
Josef Černoch
Antonín Springer
Poznámka na závěr
Projekty vzducholodí
Vzdušná paroloď Jindřicha Ressla
"Zepelin" ze Slezska
Vyztužená vzducholoď Reinholda Kováře
Vzducholoď Ing.Gustava Fingera
Přemysl Koudelka
Machalík
Isak Segalovič
Rudolf Krocker
Ing. Ferdinand Abt
Václav Fabián
J. Holý, B. Holub, M. Klauber
František Liška
František Sobotka
Adalbert Plaček
Jan Straka
Franz Ullrich a Franz Krause
Josef Hodík
Vzzducholoď podl Quoiky
Erchinger 1908
Poznámka na závěr
První vzducholodě
První brněnská aneb vzducholoďAeolus Paula Haenleina
Oldřich Frntišek Vaněk a jeho Aerodromon
Vzducholoď barona Bradského
Vzducholoď z Olomouce
Vzducholoď La France a prof. K. V. Zenger
České a německé vzducholodě
Luftschiffbau Zeppelin
Vzducholoď Siemens-Schuckert a Ing. Ottokar Klepal
Sachsen v Novém Boru
Rakousko-uherská armáda a vzducholodě
Vzducholoď Parseval
Vojenská vzducholoď M I
Vojenská vzducholoď M I na manévrech
Vojenský vzducholď M II
Krátce o vzducholodích Lebaudy
Nešťastná M III
M IV
Až za války
Vzducholodní doprava a české země
Myšlenky na vzducholodní dopravu mezi Německem a českými městy
"Lázeňská" vzducholodní doprava
Teplická vzducholoď
Egerland 1923
Vzducholoď Stagi Mannsbarth
Doprava vzducholodí Mannsbarth
Franz Mannsbarth od Luftschifferabteilung
Franz baron Berlepsch
Přelety a přílety
Vzducholodě nad českámi městy
Cestující v českých zemích ve vzducholodích
V Rakousku u vzducholodí
Glosář
Prameny a literatura
Resumé
Národní technické muzeum, Praha 2020, rozměr 168 x 245 mm, 150 s., bar, česky s anglickým resumé, ISBN 978-80-7037-326-2