- Úvod
- DĚJINY UMĚNÍ
- Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu
Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu
ISBN: 978-80-86863-77-1
Dostupnost: skladem
Ondřej Přibyl
Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu
Publikace představuje revidovanou a doplněnou teoretickou část autorovy
dizertační práce, ve které se zabývá problematikou toho, co představuje
originál fotografického obrazu pro diváka i tvůrce a jak se vnímání
statusu originálu a jedinečnosti proměňovalo a proměňuje spolu s vývojem
fotografie a fotografické technologie. V souvislosti s tím se autor
snaží vymezit možnosti definování vlastností uměleckého média a nastolit
otázku míry zahrnutí procesu vzniku uměleckého díla do díla samotného.
Jako jeden z opěrných pilířů tohoto uvažování mu posloužila dřevní
fotografická technologie daguerrotypie, která je jistým ultimativním či
referenčním bodem pro celou oblast fotografie. Za takovýto bod je možné
ji považovat zejména vzhledem k rezistenci daguerrotypie vůči mechanické
reprodukovatelnosti a přímé hmotné souvztažnosti, kterou udržuje s
objektem, jehož světelnou stopu zachycuje. Pohled na takovýto bod může
posloužit k hlubšímu pochopení celé oblasti fotografie jakožto
technologie i obrazového média. Teoretická část je rozdělená do osmi
celků, v nichž autor zmiňuje historický kontext vynálezu fotografie a
její etablování ve světě umění, ukazuje na příkladu techniky fotogramu
složitost přesné definice vynálezu fotografie včetně přesné datace apod.
V dalších kapitolách se pak autor např. zabývá otázkou, nakolik
fotografie je či není zobrazením a přistupujeme-li k ní jako ke znaku,
pojetím originality a reprodukce v souvislosti s autonomií
fotografického obrazu, nalezením hranice mezi kopií a falzem v
technologickém prostředí média fotografie a konečně technologií
daguerrotypie.
Grafické řešení Jan Čumlivski.
Obsah:
Úvod
Reprezentace reality v umění a vztah umění k realitě.
Fotografie a industrializace v umění
Technika fotogramu a specifikování povahy uměleckého média
Fotografie a index
Pojetí jedinečnosti a vnoření do kontextu
Originál, nebo reprodukce, úvaha nad autonomií fotografického obrazu
Umění, falzum a fotografie
Daguerrotypie dnes
Doslov (Tomáš Dvořák)
UMPRUM, Praha 2014, 140 stran, 150 × 210 mm, česky, ISBN 978-80-86863-77-1