Jan Šimek
Bzukot školních zahrad. Od tereziánských reforem po dnešek
Školní zahrady se staly od poslední třetiny 19. století neodmyslitelnou součástí školních budov a zůstaly jí dodnes. Navzdory svému významu se ale zatím otázka vývoje a využití školních zahrad nestala předmětem souvislejšího historicko-pedagogického výzkumu. Předkládaná publikace tuto mezeru vyplňuje. Je v ní přehledně shrnut vývoj předpisů o školních zahradách a popsány debaty mezi učiteli o jejich využití. Na knize zaujme její grafické zpracování a bohatá obrazová složka.
Obsah:
Předmluva
Úvod
1. Počátky školních zahrad (1774–1869)
Změny ve školství po roce 1774
Metody výuky hospodářství a školy v Trnové
F. Kindermann a průmyslové školy
Výuka štěpařství a ovocnářství v první polovině 19. století
Výuka zahradnictví podle Jana Nepomuka Filcika
Karel Slavoj Amerling a výuka přírodopisu a zahradnictví
První český spis o školních zahradách: Vzorové zahrady při školách obecných
II. Zlatý věk školních zahrad (1869–1918)
Změny ve školství po roce 1869
Legislativa spravující školní zahrady po roce 1869
Diskuze o Instrukcích z roku 1892 a jejich novelizace z roku 1905
Reflexe školních zahrad v pedagogickém tisku
Školní zahrada v pojetí Erasna Schwaba
Pedagogické příručky o školních zahradách v německojazyčném prostředí
Pedagogické příručky o školních zahradách v českojazyčném prostředí
Stromkové slavnosti
III. Zahrady jako školní pomůcka (1918–1948)
Školství po roce 1918
Meziválečné síly o reformě školství
Legislativa spravující školní zahrady 1918–1938
Příroda v hlavní roli: Reformní výchovné pokusy E. Štorcha a F. Krcha
IV. Školní zahrady jako pěstitelský pozemek (1948–1989)
Školství v letech 1948–1989
Pěstitelské práce v socialistické škole
Pěstitelství v době mimo vyučování
V. Zahrady jako přírodní učebna (1989–2025)
Změny ve školství po roce 1989
Současnost zahrad a učení venku
VI. Chov bource morušového ve školách
VII. Včelaření ve školách
Závěr
Shrnutí
Seznam pramenů a literatury
NPMK, Praha 2025, rozměr 20 x 25,5 cm, počet stran 167, česky, ISBN 978-80-86935-67-6