Tomáš Štanzel
Historie fotografie a sbírka NTMNárodní technické muzeum má díky svým bohatým sbírkám a archivům možnosti vývoj klasické černobílé fotografie podrobně prezentovat. Díky tomu bylo možno popsat všechny zásadní vývojové směry fotografie. Kniha začíná technikami, které předcházely fotografii, postupně jsou pak popsány procesy a technické prostředky pro daguerrotypii, kalotypii, mokrý kolódiový proces, ambrotypii, ferrotypii, chronofotografii, ušlechtilé fotografické techniky, suché želatinové desky i fotografický film. Do publikace bylo zařazeno několik set obrázků s příklady používaných přístrojů a pomůcek. Dějiny fotografie byly dlouho především dějinami používané fotografické techniky. Ke všem obdobím byly připojeny i fotografie, které byly popisovanou technikou provedeny. Kromě fotografií ze sbírky foto-kino jsou zde zařazeny i fotografie z Archivu NTM, kde se nachází i díla většiny významných českých autorů – téměř všichni aktivní fotografové vytvořili díla i z oboru techniky a průmyslu.
Vzhledem k množství použitého materiálu bylo možno v knize podrobně ukázat celý vývoj klasické černobílé fotografie mokrým procesem. Studentům fotografie nebo umění tak může poskytnout řadu informací, které v české literatuře nebyly dosud v takovém rozsahu k dispozici. Pro amatérské i profesionální fotografy i všechny ostatní zájemce může být zajímavou četbou o oboru techniky používaném pro dokumentaci, umělecké řemeslo, uměleckou tvorbu i zájmovou činnost.
Obsah: Historie fotografie a sbírka NTM
Cesty k fotografii
- Snahy o vytvoření a zachycení obrazu fotografií (do roku 1839)
- Snahy o vytvoření optického obrazu skutečnosti
- Pokusy o trvalé zachycení obrazu skutečnosti
- Miniatury, siluety, ceroplastiky
Přesné, ostré, detailní nové médium
- Daugerotypie (1839 až 50. léta 19. století)
- Fotografické přístroje a potřeby pro daugerotypii
- Příprava desky
- Vyvolání obrazu po expozici
- Charakter obrazu dageurotypie
- Adjustace desky s obrazem
Konkurence daugerotypie - proces negativ-pozitiv
- Kalotypie a slané papíry (1841 až 50. léta 19. století)
- Papírový negativ
- Pozitivy z kalotypických negativů
Skleněný negativ - ostrý, čirý, transparentní
- Mokrý koloidový proces (1851 až 90. léta 19. století)
- Skleněné desky ručně polévané koloidem
- Kopírování negativů v pozitivy (do konce 19. století)
- Ambrotypie a ferrotypie - techniky přímých koloidních pozitivů
Procesy pro tvůrce s výtvarnými ambicem
- Ušlechtilé fotografické techniky (60. léta 19. až 30. léta 20. století)
- Pigmentový tisk
- Olejotisk
- Bromolejotisk
- Gumotisk
- Platinotypie
Fotografické zachycení pohybu
- Sériové snímky v pohybu a chronofotigrafie (1874 až konec 19. století)
- Fotografie pohybujících se motivů
- Eadveard Muybridge a sériová fotografie
- Ź.-J. Marey a chronofotografie
Fotografie se dostává mezi lidi
- Suché želatinové desky (1871 až 40. léta 20. století)
- Fotografické přístroje a technika
- Kopírování negativů v pozitivy ve 20. století
- Fotografická temná komora
Fotografie pro každého
- Fotografický film (1889 až do dnes)
- První svitkové filmy
- Celuloidové filmy a filmy s krycím pásem
- Fotografické přístroje na svitkový film
- Nové prvky ve fotografické technice (30. až 40. léta 20. století)
- Fotoaparáty na kinofilm s průhledovým hledáčkem (ve 40. až 60. ketech 20. století
- Jednooké zrcadlovky na kinofilm
- Zdokonalené fotoaparáty na kinofilm s pevným tělem a průhledovým hledáčkem
- Kompaktní aparáty na kinofilm s automatikou
- Dvouoké zrcadlovky
- Jednooké zrcadlovky na kinofilm
- Jednooké zrcadlovky na střední formát
ZávěrLiteratura
Národní technické muzeum, Praha 2023, rozměr 245 x 315 mm, 210 s., bar., česky, ISBN 978-80-7037-396-5