Jak se tvoří město

Jak se tvoří město
ISBN: 978-80-01-05029-3
Dostupnost: skladem
s DPH
Vaše cena240,00 Kč
ks
Zdeněk Říha, Pavel Fojtík

Jak se tvoří město

Vývoj dopravního systému Prahy v období průmyslové revoluce


Předkládaná publikace mapuje rozvoj Prahy ve vrcholném období průmyslové revoluce a to především se zaměřením na dopravní systém. Snahou autorů je ukázat na jednotlivých případech vzájemnou provázanost dopravního systému s ekonomickým, stavebním a společenským rozvojem města.

Kniha je rozdělena do čtyř částí. První část se věnuje obecným souvislostem, které vedly ke vzniku průmyslové revoluce, ať už se jednalo o fyzikální objevy nebo technické vynálezy, případně o vývoj v oblasti využívání energetických zdrojů v dopravě. Speciálně se potom tato kapitola zaměřuje na výrazný posun v ekonomické vědě během 18. a 19. století, spojený především s důrazem na dělbu práce a s teorií komparativních výhod.

Druhá kapitola se věnuje třem základním událostem, které měly na dopravu a stavební rozvoj Prahy zásadní vliv. Zároveň tyto události byly reakcí na předchozí společenský a průmyslový vývoj, jako například první pražská koněspřežná trať, která propojila dvě průmyslová centra, Karlín a Smíchov. Dalšími událostmi potom bylo bourání pražských hradeb a zavedení elektrické trakce do tramvajové dopravy.

Třetí kapitola se soustředí na postupné dopravní napojování měst a obcí v okolí Prahy, které posléze společně s Prahou vytvořily po sloučení tzv. Velkou Prahu v roce 1922. Důraz je kladen především na Vinohrady, Karlín, Smíchov, Žižkov, Holešovice a Libeň. Závěrečná část pak shrnuje další důležité události ve vývoji dopravního systému, věnuje se ale i těm nedopravním, jako např. holešovické elektrárně nebo asanaci Josefova. Kniha je doplněna bohatým archivním materiálem.

Obsah:

Předmluva

1. vývoj Prahy s důrazem na základní prvky dopravního systému od středověku do první poloviny 19. století
Ekonomické myšlení v období před průmyslovou revolucí
Využívání energie v období průmyslové revoluce
Vznik Prahy a její vývoj do průmyslové revoluce
Příchod průmyslové revoluce

2. Zavedení tramvajové dopravy do Prahy a konec pražských hradeb na konci 19. století
Vznik koněspřežné tramvajové sítě
Rušení pražských hradeb
První pražská elektrická tramvajová trať

3. Připojování měst a obcí ku Praze a jejich postupný dopravní rozvoj
Karlín
Smíchov
Libeň a Vysočany
Holešovice
Košíře
Vinohrady
Žizkov
Dejvice a Bubeneč
Ostatní obce na levém břehu Vltavy
Ostatní obce na pravém břehu Vltavy

3. Rozvoj dopravního systému v Praze na začátku 20. století
Vznik městského dopravního podniku
Energetické srdce Prahy
První autobusová linka
Pražské lanovky
Pražské mosty
Asanace staré Prahy s přihlédnutím k dopravním potřebám města
První návrhy metra
Vznik velké Prahy
Soutěž na řešení dopravního systému Velké Prahy

Doslov
Příloha - Protokol o technicko-policejním přezkoušení tramwayové trasy z Karlína až k Českému národnímu divadlu
Seznam použité a doporučené literatury
Přiložené DVD s filmem

České vysoké učení technické v Praze, Praha 2012, 160 x 235 mm, 188 str., ISBN 978-80-01-05029-3