Yvona Fričová (ed.)LegiobankaArchitektura, lidé, příběhy
Obdivovaná i některými estéty kritizovaná budova Banky československých
legií v Praze Na Poříčí je v každém případě stěžejním dílem největšího
českého architekta 20. století Josefa Gočára, od jehož smrti právě
uplynulo 70 let. V nadšené době po skončení první světové války a vzniku
samostatného československého státu se s dalšími umělci zapojil do
hledání výstižného a seriózního „národního“ výrazu, jenž by se vymezil
vůči „bezpohlavnímu internacionalismu“, zúročil by nejlepší místní
tradice a zhmotnil ideje nové republiky. Styl pro oficiální architekturu
ve službách státu vykrystalizoval právě v monumentálním a umělecky
jednotném řešení Legiobanky, jakési plastické krajky v národních
barvách, prostupující fasádou do interiérů až po poslední detail
zařízení. Celkové vyznění spoluvytvořili přizvaní kolegové, špičky ve
svých oborech a profesoři uměleckých škol, sochaři Štursa a Gutfreund a
designér František Kysela. Právě tato celistvá umělecká symbióza (tzv.
Gesamtkunstwerk), ať už je nazývána věcně národním slohem, nebo ironicky
rondokubismem či obloučkovou architekturou, představuje významnou
výtvarnou hodnotu, která je originálním českým příspěvkem a součástí
evropského dekorativismu (tzv. art déco).
Banka jako peněžní ústav byla zároveň symbolem legionářské vzájemnosti i
nápaditosti a úspěšnosti československého podnikání; stala se významnou
finanční institucí i průmyslovým koncernem, expandujícím záhy i na
Slovensko a Podkarpatskou Rus. Díky své hospodářské činnosti,
zkušenostem jejího managementu a specializaci na legionářské podnikání
se bance podařilo úspěšně proplout všemi prvorepublikovými krizemi; její
rozvoj ukončila až nacistická okupace, alergická už na samotný název
ústavu, odkazující na svobodné Československo, historický význam legií a
nezdolnost českých legionářů.
Drobná, leč informacemi nabitá publikace Nakladatelství Titanic
vypravuje příběh československých legií a budování jejich bankovního
ústavu, představuje tvůrce výjimečné stavby i historii místa, kde stojí,
přináší neznámé údaje o proinvestovaných částkách, realizačních
stavebních firmách či původním rozvržení interiérů a názorným způsobem
vysvětluje mimořádnou sochařskou výzdobu fasády domu.
Iniciátorem a mecenášem knížky byl František Staněk, který v roce 2014
začal v přízemí bývalé banky provozovat elegantní kavárnu, designový
obchod a galerii pod názvem Archa Barista a otevřel tak veřejnosti
unikátní vnitřní prostory. Ve spolupráci s nakladatelstvím Titanic nyní
vzniká nová edice s podtitulem Architektura, lidé, příběhy, která si
klade za cíl postupně představovat extra kousky pozapomenutého
„rodinného stříbra“ z dědictví české architektury, užitého umění a
uměleckého řemesla.
Nakladatelství Titanic, Praha 2015, rozměr 200 x 220 mm, 69 s., bar., česky, ISBN 978-8-086652-5-59