Lucie Vlčková (ed.)
Mezi kýčem a akademií
Chromolitografie ve službách reklamy a umění
Publikace doprovází stejnojmennou výstavu, uspořádanou Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.
Chromolitografie
byla v době své slávy v druhé polovině 19. století exkluzivní a
náročnou technikou vícebarevného soutisku, využívajícího principu
sčítání barev a optického efektu tiskového bodu. Její role se však v
průběhu vývoje proměňovala od reprodukční techniky s ambicemi takřka
imitovat malířská díla, přes využití jako svébytného média na poli
reklamy až po ryze služebnou funkci v exaktní vědecké ilustraci nebo v
podobě často esteticky pokleslých užitkových merkantilních tisků, které
chromolitografii přinesly pejorativně vnímané označení barvotisk. Právě
tento aspekt v umělecko-historických disciplínách na dlouhou dobu
neprávem deklasoval výjimečná díla, zejména reklamní plakáty, ale i
diplomy, či kalendáře, která touto náročnou technikou vznikla.
Obsah:
Proč mezi kýčem a akademií
Proč barvotisk
Lesk a bída barvotisku
Chromolitografie v tiskárenském provozu v Čechách
Historicko-společenský rámec věku barvotisku
Chromolitografie ve službách umění / Od reprodukce k devalvaci
Nástěnné kalendáře firmy Haase
K počátkům obrazové reklamy
Reklama mezi kýčem a akademií
Prvotní versus moderní: výtvarné tradice, vizuální vzorce a umění reklamy v chromolitografickém plakátu 19. a raného 20. století v Čechách
Chromolitografie v každodenním životě a barvotisková idyla všedního dne
Svaté obrázky nejen do kapsy. Chromolitografie ve službách lidové zbožnosti přelomu 19. a 20. století
Svět dítěte a jeho potenciál pro uplatnění chromolitografie
Resumé (English summary)
Výběrová bibliografie
Jmenný rejstřík
Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2020, rozměr 225 x 260 mm, 245 s., bar., česky s anglickým resumé, ISBN 978-80-7101-195-8