Věra Vostřelová
Moderní a lokální: Architektura českých Němců 1891–1918
Kolem roku 1900 se na umělecké scéně v Čechách prosazuje moderna.
Proces české národní emancipace vrcholí a sebevědomé české umění se více
otevírá západnímu světu. Oproti tomu němečtí umělci v Čechách, náležící
dosud k širokému německému kulturnímu okruhu, si svou osobitou identitu
teprve začínají uvědomovat. Soupeří tak s českými kolegy, kdo se jako
první zařadí do mezinárodního rozvoje moderny, ale zároveň je pro jejich
tvorbu důležitá vlastní svébytnost a přináležitost ke kulturní tradici
české země. Jak se tyto na první pohled neslučitelné intence projevily v
tehdejší architektonické produkci? Dnes máme tendenci nazírat
architekturu českých Němců ve srovnání s českou tvorbou jako méně
moderní. Není ale tento pohled zkreslen naší snahou sledovat v českém
umění v první řadě projevy modernosti, kdežto v umění českých Němců si
všímáme především dokladů nacionalismu a tradicionalismu? Úkolem této
knihy není posoudit, nakolik byla tvorba českoněmeckých architektů kolem
roku 1900 moderní. Cílem je spíše představit ji jako integrální součást
soudobého evropského diskurzu. Chceme ukázat, že za jejím
tradicionalismem nemusely stát nacionální intence, ale snaha o návrat k
předindustriální jednoduchosti, prostotě a přirozenosti. Moderní
architektura přelomu 19. a 20. století měla dvojí tvář: obracela se ke
kořenům a přirozené domácí tradici, stejně jako sledovala potřeby nové
doby. Jednotlivé kapitoly se věnují nejprve obecnějším otázkám vztahu
moderního a tradičního v architektonickém diskurzu kolem roku 1900 a
dále probírají problematickou situaci německého umění v Čechách.
Následně se kniha zaměřuje na vedoucí osobnosti pražské i regionální
českoněmecké architektury, na jejichž tvorbě ukazuje různé způsoby
vztahování se k modernímu a lokálnímu. Publikaci provázejí četná
vyobrazení sestávající převážně z historických fotografií a archivních
materiálů. Grafika Petr Krejzek. Vychází v česko-anglické jazykové
mutaci. Výzkum a vydání knihy podpořila v letech 2018–2022 Grantová
agentura České republiky.
Obsah:
Úvod
1. MODERNÍ A LOKÁLNÍ: architektonický diskurz kolem roku 1900
Důsledky modernizace - volání po změně
Evoluce, nikoli revoluce
Moderní a národní - univerzální a lokální
Moderní nebo národní? Vídeň nebo Praha?
2. UMĚNÍ A ARCHITEKTURA ČESKÝCH NĚMCŮ KOLEM ROKU 1900
Umění a identita českých Němců
Konec německého umění v Čechách
Německé umění na českých školách
Péče o německé umění a architekturu v Čechách
Spolek německých výtvarných umělců v Čechách
Německá versus česká vysoká škola technická
3. NĚMECKÁ ARCHITEKTURA V ČESKÉ PRAZE
Pevnostní hrad češství
Česko-německý zápas o hlavní pražskou třídu
Plány a nezdary: Výstavba
Německého kasina
Doklad národního umu: Projekty české a německé univerzity
4. FRIEDRICH KICK: wagnerián se vztahem k tradici
Docent architektury a profesor nauky o užitkových stavbách
V harmonii s okolím: Modernismus v mimopražské tvorbě
Wagnerián se vztahem k tradici
Moderní dům v historické Praze
5. JOSEF ZASCHE: hrdina českoněmeckého umění
„V zájmu německého umění": Zascheho role v uměleckých institucích
Od univerzity po prádelnu: Pražská a mimopražská tvorba
Od racionalismu k modernímu klasicismu
Moderní a lokální: Vazba k domácí tradici
Architekt jako tvůrce pražské
německé identity
6. ADOLF FOEHR: architekt velkého stylu
Od stavebnice k architektuře
Technické inovace a vysoký styl
Modernismus „v barokním stylu"
Puristická účelnost a expresivní detail
7. REGIONÁLNÍ ČESKONĚMEČTÍ ARCHITEKTI
„Pryč od Prahy"
Americký komfort, bruselská secese a německá reforma: Emil F. Ruehr
Mezi regionální tradicí a moderní inovací: Richard Kreissl
Moderní klasicismus: Adolf Schwarzer
Ztráta centra
ZÁVĚR: kameny hovoří
Zkratky
Bibliografie
Rejstříky
Contents:
Introduction
1. THE MODERN AND THE LOCAL: architectural discourse around 1900
The Results of Modernisation - a Call for Change
Evolution, Not Revolution
Modern and National - Universal and Local Modern or National? Vienna or Prague?
2. THE ART AND ARCHITECTURE OF BOHEMIAN GERMANS AROUND 1900
The Art and Identity of Bohemian Germans
The End of German Art in Bohemia German Art at Czech Schools
Support for German Art and Architecture in Bohemia
The Association of German Fine Artists in Bohemia
The Technical Schools - German vs. Czech
3. GERMAN ARCHITECTURE IN CZECH PRAGUE
The Fortified Castle of the Czech Spirit
The Czech-German Struggle over the Main Prague Boulevard
Plans and Fiascos: Construction of the Deutsches Casino
A Document of National Skill: The Projects of the Czech and German Universities
4. FRIEDRICH KICK: a wagnerian with a link to tradition
Associate Professor of Architecture and Professor of the Science of Construction
In Harmony with the Surroundings: Modernism in Work Outside Prague
A Modern Building in Historic Prague
A Wagnerian with a Link to Tradition
5. JOSEF ZASCHE: a hero of bohemian german art
"In the Interests of German Art": Zasche's Role in Artistic Institutions
From Universities to Laundries: Zasche's Work inside and outside Prague
From Rationalism to Modern Classicism
The Modern and the Local: Links to Domestic Tradition
The Architect as Creator of Prague German Identity
6. ADOLF FOEHR: an architect of high style From Toy Blocks to Architectural Design Technical Innovations and High Style Modernism "in the Baroque Style"
Purist Functionality and Expressive Detail
7. REGIONAL BOHEMIAN GERMAN ARCHITECTS
"Away from Prague"
American Comfort, Brussels Art Nouveau, German Reform: Emil F. Ruehr
Between Regional Tradition and Modern Innovation: Richard Kreissl
Modern Classicism: Adolf Schwarzer
The Loss of the Centre
CONCLUSION: the stones speak
Abbreviations
Bibliography
Indexes
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha 2024, 17,5 x 23,5 cm, počet stran 287, česko a anglicky, ISBN 978-80-88622-13-0