Tomáš Kasper , Dana Kasperová , Markéta Pánková
"Národní" školství za první československé republiky
Publikace se zaměřuje na otázku vývoje, vymezení vzdělávacích cílů a obsahů obecných a měšťanských škol jako institucí, v nichž většina meziválečné populace v ČSR plnila povinnou školní docházku. „Národní“ školství je tematizováno jako prostředek řešení takzvané národní i sociální otázky v mnohonárodnostním Československu. Nastíněna je diskuse v oblasti vztahu školy a církve, ale i problematika výchovy občana demokratického státu. Každodenní chod „národních“ škol byl výsledkem odborné pedagogické debaty, ale i diskuse v širší učitelské veřejnosti sdružené v mnoha organizacích, odborných fórech a institucích.
Obsah:
Úvod
1. Kde a jak se učilo - struktura, správa školství
2. Národ, škola, občan
3. Škola, církev, stát
4. Učitelstvo a jeho organizačně sjednocující snahy
5. Pedagogické časopisy - diskusní platforma učitelů
6. Starost učitelů o dědictví - založení Pedagogického muzea Komenského
7. Školství řízené vědecky - úloha Pedagogického ústavu J. A. Komenského
8. Dívky v lavicích a ženy za katedrou
9. Vzdělávat všechny - „pomocné" školy v ČSR
10. Československé školy v zahraničí a cizojazyčné školy v Československu
11. Kde se vzdělávalo - školní budovy v období první republiky
12. Národní školství na Slovensku
13. Školství na Podkarpatské Rusi
14. Reforma školy v ČSR jako úsilí učitelstva o reformu společnosti a národa
15. Úsilí o reformu národní školy u českého učitelstva v prvním desetiletí trvání ČSR
16. Úsilí o reformu školy u českého učitelstva v druhém desetiletí trvání ČSR
17. Reforma školy v očích slovenských učitelů
18. Úsili o reformu školy u německého učitelstva
19.Pedagogická věda ve „službě reformě školy a reformě společnosti"
Závěr
Ministři školství Československé republiky 1918-1938
Literatura a prameny
Seznam zkratek použitých u fotografií
Poznámky
Summary
Rejstřík jmenný
Rejstřík věcný
Academia, Praha 2018, rozměr 15,5 x 23 cm, počet stran 353, česky, ISBN 978-80-200-2891-4