Petr Wittlich
Česká secese
V devadesátých letech 19. století se v Praze, podobně tomu bylo v
Mnichově, Vídni či Berlíně, rozvinula činnost spolku mladých umělců,
který vznikl jako „secese“ (odštěpení) z tradičních uměleckých struktur.
Za svůj hlavní úkol si určil prosazovat nové moderní umění. Spolek
výtvarných umělců Mánes se stal jádrem generačního seskupování a v roce
1896 zahájil vydávání vlastního periodika Volné směry. Od roku 1898, kdy
otevřel první spolkové výstavy, byl již neopominutelným reprezentantem
české výtvarné kultury. Pro uměleckou orientaci spolku byla hlavním
příkladem soudobá Francie, pomáhající překonávat lokální nacionalistické
zájmy, ale vedení časopisu a spolku, kde vynikali výtvarný a literární
kritik F. X. Šalda, architekt Jan Kotěra, sochař Stanislav Sucharda a
malíř Jan Preisler, sledovalo celou mezinárodní uměleckou scénu. Zápas o
naplnění ideálu moderního umění ukázal potom plný význam pojmu
„secese“, když další generace, nastupující po přelomové výstavě Edvarda
Muncha v Praze (1905), vyvolala krizi svým příklonem k nejaktuálnějšímu
kubismu. Tento dramatický vývoj českého umění je sledován jako postupné
vyhraňování tří hlavních programových směrů: tendence
naturalisticko-impresionistické, symbolistické a ornamentálně
dekorativní. Realizovány byly separátně, ale jejich vzájemný vztah dává
secesi hlubší umělecký smysl a narušuje obecné povědomí, chápající
secesi zpravidla jako eklektický dekorativní styl, který odezněl s
počátkem 20. století.
Obsah:
K pojmu secese
Signály
Konec století
K lidu
Do světa
Vzdor
Malíři duše
Jaro
Pohádka
Smysly
Epocha
Syntéza
Exprese
Geometrizace
Druhá secese
Odkaz
Poznámky
Redakční poznámka
Osobnosti české secese
Literatura
Seznam vyobrazení
Poděkování
Rejstřík
O autorovi
Nakladatelství Karolinum, Praha 2020,
rozměr 245 x 265 mm, 496 s., bar., česky, ISBN
978-80-246-4495-0