Karel Císař
Signatury všech věcí
Poznámky k teorii moderního a současného umění.
Publikace navazuje na podobně koncipovanou knihu Abeceda věcí.
Zatímco však v předchozí monografii se Karel Císař pokusil překonat 
zažité stereotypy, například izolovanost českého moderního a současného 
umění či nemožnost diskutovat význam českého umění pojmovým aparátem, 
který vznikl v jiné kulturní situaci, v následujícím souboru se autor 
zaměřuje na stereotypy v teorii umění. Na základě detailní analýzy 
významných textů domácích i zahraničních teoretiků například hájí 
indexičnost moderního umění u Rosalind Kraussové, hledá analogii mezi 
antropologickou interpretací minimalismu Petra Rezka a zároveň u 
Didi-Hubermanna, odkazem na kulturní antropologii Jeana-Pierra Vernanta 
vyvrací postmoderní výklad Barthesova eseje „Smrt autora“, nebo odhaluje
 dekonstruktivní aspekty v domácích i zahraničních interpretacích 
surrealismu a poukazuje na stejný zájem o radikální obnovu ontologie 
mezi zdánlivě rozpornými projekty dekolonizace Frantze Fanona a pozdní 
fenomenologie Maurice Merleau-Pontyho. Kniha je určena nejen teoretikům 
umění, ale svými přesahy do dějin umění a filozofie chce oslovit i 
čtenáře z dalších oborů. Grafika Petr Bosák, Robert Jansa.
Obsah:
Úvod
Signatury všech věcí. Alexander Nagel a Rosalind Kraussová o indexu
Od plastičnosti k prodloužení. Poznámka ke dvěma textům Petra Rezka
Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně
Krize objektu. Mezi surrealistickým uměním a fenomenologickou filosofií
1961. Od dekolonizaceFrantze Fanona k pozdní fenomenologii Maurice Merleau-Pontyho
Ediční poznámka
Citovaná literatura
Jmenný rejstřík
Summary
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2021, rozměr 150 x 200 mm, 80 s., čb., česky s anglickým resumé, ISBN 978-80-88308-37-9