Karel Císař
Signatury všech věcí
Poznámky k teorii moderního a současného umění.
Publikace navazuje na podobně koncipovanou knihu Abeceda věcí.
Zatímco však v předchozí monografii se Karel Císař pokusil překonat
zažité stereotypy, například izolovanost českého moderního a současného
umění či nemožnost diskutovat význam českého umění pojmovým aparátem,
který vznikl v jiné kulturní situaci, v následujícím souboru se autor
zaměřuje na stereotypy v teorii umění. Na základě detailní analýzy
významných textů domácích i zahraničních teoretiků například hájí
indexičnost moderního umění u Rosalind Kraussové, hledá analogii mezi
antropologickou interpretací minimalismu Petra Rezka a zároveň u
Didi-Hubermanna, odkazem na kulturní antropologii Jeana-Pierra Vernanta
vyvrací postmoderní výklad Barthesova eseje „Smrt autora“, nebo odhaluje
dekonstruktivní aspekty v domácích i zahraničních interpretacích
surrealismu a poukazuje na stejný zájem o radikální obnovu ontologie
mezi zdánlivě rozpornými projekty dekolonizace Frantze Fanona a pozdní
fenomenologie Maurice Merleau-Pontyho. Kniha je určena nejen teoretikům
umění, ale svými přesahy do dějin umění a filozofie chce oslovit i
čtenáře z dalších oborů. Grafika Petr Bosák, Robert Jansa.
Obsah:
Úvod
Signatury všech věcí. Alexander Nagel a Rosalind Kraussová o indexu
Od plastičnosti k prodloužení. Poznámka ke dvěma textům Petra Rezka
Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně
Krize objektu. Mezi surrealistickým uměním a fenomenologickou filosofií
1961. Od dekolonizaceFrantze Fanona k pozdní fenomenologii Maurice Merleau-Pontyho
Ediční poznámka
Citovaná literatura
Jmenný rejstřík
Summary
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2021, rozměr 150 x 200 mm, 80 s., čb., česky s anglickým resumé, ISBN 978-80-88308-37-9