Výchova a vzdělávání dívek na cestě k moderní občanské společnosti

Výchova a vzdělávání dívek na cestě k moderní občanské společnosti
ISBN: 978-80-7395-511-3
Dostupnost: skladem
s DPH
Vaše cena300,00 Kč
ks
Jana Stráníková

Výchova a vzdělávání dívek na cestě k moderní občanské společnosti

Genderové a sociální aspekty procesu socializace mládeže v období 1774-1868


Jak vypadalo dětství v 19. století? Jak rodiče vychovávali své děti? Jaká byla role otce a matky při výchově? Jaké byly požadavky pedagogů na výchovu dětí v rodině? Kde získávaly děti své vzdělání? Co očekávala společnost od školy? Jaké vzdělání poskytovala chlapcům a jaké dívkám? Jak vypadala výuka slohu? Jakou roli hrálo ve výchově náboženství? Jaká byla úroveň vzdělanosti žen v řemeslnických rodinách? Jak byly vzdělávány měšťanské dívky z "lepších rodin"? Proč duchovním vadily negramotné ženy a proč pedagogové tolik volali po (přiměřeném) vzdělání žen? Tyto a mnohé další otázky si klade autorka této knihy. Odpovědi na ně hledala v dobové korespondenci, odborné literatuře i beletrii.

Z obsahu:


Úvod
  Dosavadní stav bádání
  Prameny - možnosti interpretace osobních písemných pramenů a dobové normativní, didaktické a beletristické literatury
  Metodický popis práce
  Cíl práce
  Časové vymezení
  Vymezení pojmů
Reflexe role ženy a jejího vzdělání
  Představy pedagogů, spisovatelů a duchovních
  Kniha mravů křesťanských pro měšťana a sedláka - ideál křesťanské manželky a hospodyně podle Jakoba Friedricha Feddersena
  Mladá hospodyňka v domácnosti - prototyp bidermaierovské manželky definovaný Magdalenou Dobromilou Rettigovou
  Boženka, veselého Kubíčka menželka - Rulíkův model didaktických spisů pro dívky
  Náboženská výchova dívky základem morálních zásad žen - společný názor pedagogů, duchovních i autorů beletristických děl
  Vzdělaná matka, dobrá vychovatelka - požadavky všech odborníků
  Pověrčivost jako důsledek špatné úrovně ženské vzdělanosti - obavy farářů
  Vzdělaná žena ve službách národa? - touha obrozeneckých spisovetelů a básníků
  Marie Čacká - (nereálnný) ideál české básnířky z venkovského prostředí
  Škola mé štěstí - despekt ke vzdělání v prostředí městské chudiny
  Reflexe a sebereflexe v dobové korespondenci
  Slohové učebnice a výuka slohu na elementárních školách pro dívky
  "...jejich poslušná dcera" - genderová role ženy ve světle epistolárních příruček
  Psaní korespondence jako odraz úrovně vzdělání žen z řemeslnického prostředí v předmoderní době
  Dopisy vzdělané jeptišky Josefy Pedálové
  "Doufám, že povinnosti mé s vroucností plniti budu" - sebereflexe vzdělání a společenské role ženy z vyšších středních vrstev
  Svět, názory a pocity žen zachycené v korespondenci a reflektované v epistolárních příručkách
Proces Edukace
Závěr
Seznam použitých pramenů a literatury
Summary
Přílohy
Jmenný rejstřík

Univerzita Pardubice, Pardubice 2013, 170 x 240 mm, 292 str., ISBN 978-80-7395-511-3