Brněnské hlavní vlakové nádraží a jeho poloha jsou již několik let aktuálním praktickým, politickým, ale hlavně sporným tématem. Protože z historického hlediska nejde zdaleka o spor první, rozhodlo se brněnské pracoviště Národního památkového ústavu připravit drobnější publikaci, jejímž úkolem je informovat o historických souvislostech vzniku brněnského nádraží a jeho postupného napojování na ostatní železniční síť, o jeho rozvoji, rozšiřování a o desítkách změn a problémů, které existenci železniční dopravy v Brně provázely po celá desetiletí až do současnosti. Předkládá rovněž prezentaci návrhu rekonstrukce železničního uzlu v Brně, který stojí mezi oběma medializovanými krajními variantami – odsunout nebo neodsunout.
Mgr. Martin ČÍHALÍK, Mgr. Barbora ČÍHALÍKOVÁ, Mgr. Eva STAŇKOVÁ, Mgr. Tomáš VÍCHA: Stavební vývoj výpravní budovy nádraží v Brně
PhDr. Iloš CRHONEK: Třetí alternativa nádraží
Ing. arch. Zdeněk MICHAL: Rekonstrukce železničního uzlu v Brně a nového osobního nádraží