- Home
- MISCELLANEOUS
- Čtení o Karlu Teigovi
Čtení o Karlu Teigovi
ISBN: 9788087899274
Availability: in stock
|
including VAT |
your price | 209,00 Kč |
Jan Wiendl (ed.)
Čtení o Karlu Teigovi
Texty o díle Karla Teigeho, jež přináší tato antologie, vytvářejí
mnohovrstevný a v lecčems protikladně vyhraněný obraz přijetí Teigových
programových a teoretických prací a kulturněpolitických postojů – tak,
jak se formovaly v prvních dvou dekádách jeho působení, tedy v letech
1919 až 1938. Polemické a kritické články, recenze a zprávy postupují od
nejranější recepce Teigových stanovisek spojených zejména se sdružením
Devětsil a diskusemi o proletářské literatuře k podnětům poetistickým a
surrealistickým; antologie se zaměřuje také na tzv. generační diskusi, v
níž Teige hájí svobodu umělecké tvorby a současně se dosud – sám
bezpartijní – vědomě podřizuje kázni a direktivám komunistické strany.
Výběr z rozsáhlé literatury připomíná jak texty v odborné literatuře
hojně citované a později znovu vydávané (F. X. Šalda, S. K. Neumann, J.
Hora, F. Peroutka, V. Černý, B. Fučík, J. Fučík, J. Strakoš, A. M. Píša,
B. Václavek, J. Chalupecký aj.), tak soudy a komentáře k dílu Karla
Teigeho známé méně, reakce pozapomenuté či dosud nereflektované (J.
Čapek, V. Nebeský, J. B. Svrček, J. Kodíček, M. Pujmanová-Hennerová, E.
A. Saudek, Z. Rykr, J. Rybák, V. Zelinka, J. Taufer aj.).
Vybrané texty provázejí stručné medailony jejich autorů, poukazující
rovněž na další teigovské souvislosti. V úvodní studii postihuje editor
Jan Wiendl základní ideová a teoretická východiska a kulturněpolitické
postoje Karla Teiga včetně jejich proměn a představuje jej osobně jako
vášnivého diskutéra, jehož vyhraněně formulovaná a vypjatě podávaná
stanoviska provokovala k reakci. Celek antologie doplňuje oddíl
Bibliografie, který poskytuje základní přehled o publikacích Karla Teiga
a především o literatuře o něm.
Antologie Čtení o Karlu Teigovi se soustředí zejména na ten typ ohlasu,
který souvisí s novým způsobem vnímání uměleckého díla a novým pojetím
uměleckého a životního řádu, jak je svou teoretickou a organizační prací
inicioval Karel Teige. Převažující perspektiva této reflexe,
odehrávající se na pozadí dobových kulturněpolitických a generačních
otázek, je spíše literární povahy, a to i když se vztahuje také k
výtvarným, filmovým či divadelním podnětům. Vymezený časový rámec dvou
desetiletí usiluje postihnout dobovou recepci Teigeho díla v prostředí
mnohohlasého kulturního prostoru dvacátých a třicátých let, kdy Teige
mohl svobodně a bez obtíží reagovat a vést polemiku se svými názorovými
oponenty.